Zelfcompassietraining 

 

 
 
Mindful Self-Compassion (MSC)
 
Besef dat, zoals een vogel twee vleugels nodig heeft om te vliegen, wijsheid en compassie gelijktijdig ontwikkeld dienen te worden
Matthieu Ricard
 

Op 28 november start de volgende Zelfcompassie training in Den Haag.

Hoe ga je gewoonlijk om met moeilijkheden in het leven, zoals je afgewezen voelen, fysieke problemen of financiële tegenslag? De meest van ons gaan instinctief in gevecht met negatieve ervaringen. We verwijten onszelf dat dingen fout gaan: “Dit had niet mogen gebeuren!”, “Wat is er fout met mij”. Deze gewoonte voegt helaas meer stress toe aan ons leven. Met de zelfkritische gedachten die we vaak hebben, voelen we ons al verslagen voordat we door hebben wat er aan de hand is.

Hoe zou het zijn om in plaats hiervan op zo’n moment even de tijd te nemen om te kalmeren en vriendelijk voor jezelf te zijn?   

Wat als we met onzelf zouden kunnen omgaan als met een goede vriend(in) wanneer we het moeilijk hebben? Dat is precies wat mindful zelfcompassie je leert.

Christopher Germer

De zelfcompassietraining (mindful self-compassion) is gebaseerd op het baanbrekende onderzoek van Kristin Neff en de klinische expertise van Christopher Germer en leert deelnemers om met vriendelijkheid, zorg en begrip te kunnen reageren op moeilijke momenten in het leven.

De drie kern componenten van zelfcompassie zijn vriendelijkheid, gedeelde menselijkheid en mindfulness.

Vriendelijkheid opent ons hart voor lijden, zodat we onszelf kunnen geven wat we nodig hebben. Gedeelde menselijkheid doet ons beseffen dat we niet alleen zijn. Mindfulness brengt ons in het huidige moment, zodat we onze ervaring beter kunnen accepteren. Deze drie componenten tezamen zorgen voor een warme en verbonden aanwezigheid tijdens moeilijke momenten in ons leven.

Zelfcompassie kan door iedereen worden geleerd, ook door mensen die in hun kindertijd weinig liefde ontvingen en door mensen die zich ongemakkelijk voelen bij zorgzaamheid naar zichzelf. 

In de training leer je onder andere:

- Hoe je gemakkelijker met lastige emoties om kunt gaan

- Jezelf te motiveren met aanmoediging in plaats van kritiek

- Hoe je lastige relaties, oud en nieuw, kunt transformeren

- Inzicht te krijgen in theorie en onderzoek naar zelfcompassie

- Zelfcompassie en mindfulness oefeningen om dagelijks te beoefenen

- De theorie en het onderzoek achter zelfcompassie.

- Hoe je eigen leraar te worden. 

Voor wie?
Het belangrijkste is dat de training je aanspreekt. Het werkt verdiepend na een mindfulnesstraining, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen of eerst de zelfcompassietraining te doen.
In de mindfulnesstraining ligt het accent meer op aandacht en opmerkzaamheid. Compassie is wel één van de acht factoren van mindfulness. Je leert ook langer mediteren.
De zelfcompassietraining richt zich vooral op vriendelijkheid en mildheid, om te beginnen naar jezelf. Mindfulness is weer één van de drie pijlers van zelfcompassie. 

Praktisch
De training bestaat uit negen bijeenkomsten van 2,5 uur, inclusief een stiltebijeenkomst.

Data dinsdagavonden 28 november; 5, 12 en 19 december 2017; 9, 16, 23 en 30 januari 2018. Eventueel kunnen we met de groep een andere datum kiezen voor 5 december.
Tijd: van 19.30 tot 22.00 uur. De stiltebijeekomst is op 16 januari.
 

De kosten zijn voor particulieren: € 450. Dit is inclusief oefenmateriaal. ZZP’ers betalen hetzelfde bedrag exclusief btw. Indien de werkgever betaalt is het bedrag € 675 exclusief btw.